“Caldo” / LA GEOGRAFIA DE LA LENGUA LOMBARDA 


(LMO) Evoluzzion del latin CALĬDU(M). A segonda dei zone a gh’è dei mudament diferent, che in certi cas a pœuden fà capì el grado de conservativitaa o de inovazzion dei variant del lombard:
– in VERDON, la variant CAUD [kawt]/[kavt]/[kaft]: la banda pussee ocidental de la Lumellina, i paes a ovest e nord-est de Noara, la zona del Lagh d’Orta e de l’Ossola, la Leventina (Canton Tesin) e la Val Rendena. A ovest la se colega cont i varietaa del piemontes, a est inscambi con quei ladine (e con la parlada nonesa e solandra).
– in VERDESIN, la variant CAULD [kawlt]/[kawl]: i vai pussee a nord in de l’Ossola.
– in ROSS, la variant COLD [kɔ:lt]/[kolt]: tutt el Milanes, la Brianza e ‘l bass Varesott, el Comasch cont el Mendrisiott, el Leches, la Bergamasca cont el Cremasch, la pupart del Lodesan, la Valciavena e la Valtolina fina a Mazz, senza cuntà un para de comun de l’olta Lumellina (Cassœul, Zilavegna). 
– in SGIALD, la variant COD [kɔ:t], che gh’è in dei comun noares de Gajaa e Scian.
– in BLŒU, la variant CALD [ka:lt]/[ka:ld]: Bressa con Cremona e Mantoa, un toch del Treintin ocidental, l’olta Valtolina e Pos’ciav, squasi tutt el Canton Tesin, i rive del Lagh Magior, el Varesott, el Noares e la pupart de la Provincia de Pavia.
– in VIŒULA, la variant CAD [ka:d]/[kæ:d]: l’Oltrapò Paves e ‘l Piasentin. La se colega cont el genoes [ka:du].
– in RŒUSA, la variant CALD che l’ha ciapad el post de COLD per via de l’influenza de l’italian.
In general, el someja che “caud” (insema con “cauld”) a sia la variant pussee antiga, perchè la rivaria de la velarizazzion de L denanz a A, un mester che vedom anca in oltre lengue romanze: el frances, el romanc, el ladin, el sicilian; de lì, el pass sucessiv a l’è stad AU -> Ò, che l’è ‘l lavor che gh’è in de la banda central de la Lombardia (insema cont el “cod” del Volt Noares). In dei oltre zone, pensi, a gh’è stada domà una “restituzzion” de la veggia <l>.

(IT) Evoluzione del latino CALĬDU(M). A seconda delle zone ci sono dei cambiamenti diversi, che in certi casi possono far capire il grado di conservatività o innovazione del lombardo:
– in VERDE SCURO, la variante CAUD [kawt]/[kavt]/[kaft]: la zona più occidentale della Lomellina, i paesi a ovest e a nord-est di Novara, la zona del Lago d’Orta e dell’Ossola, la Leventina (Canton Ticino) e la Val Rendena. A ovest si collega con le varietà del piemontese, mentre a est con quelle ladine (e con la parlata delle Val di Non e Val di Sole).
– In VERDE CHIARO, la variante CAULD [kawlt]/[kawl]: le valli ossolane più settentrionali
– in ROSSO, la variante COLD [kɔ:lt]/[kolt]: tutto il Milanese, la Brianza e il Basso Varesotto, il Comasco col Mendrisiotto, il Lecchese, la Bergamasca e il Cremasco, la maggior parte del Lodigiano, la Valchiavenna e la Valtellina fino a Mazzo, oltre a un paio di comuni dell’alta Lomellina (Cassolnovo, Cilavegna).
– in GIALLO la variante COD [kɔ:t], presente nei comuni novaresi di Galliate e Sizzano.
– in BLU, la variante CALD [ka:lt]/[ka:ld]: Brescia con Cremona e Mantova, una parte del Trentino occidentale, l’alta Valtellina e Poschiavo, quasi tutto il Canton Ticino, le sponde del Lago Maggiore il Varesotto, il Novarese e quasi tutta la Provincia di Pavia.
– in VIOLA, la variante CAD [ka:t]/[ka:d]: l’Oltrepò Pavese e il Piacentino. Si collega al genovese [‘ka:du].
– in ROSA, la variante CALD che ha sosituito COLD per via dell’influenza dell’italiano.
In generale pare che”caud” (con “cauld”) sia la variante più antica, perché arriverebbe dalla velarizzazione di L davanti ad A, un fenomeno che vediamo anche in altre lingue romanze: francese, romancio, ladino, siciliano; da lì il passo successivo è AU -> Ò, cioè quello presente nella porzione centrale della Lombardia (e nella variante “cod” dell’Alto Novarese). Nelle altre zone, penso, c’è stata soltanto la “restituzione” dell’antica <l>.

Annunci

Rispondi

Inserisci i tuoi dati qui sotto o clicca su un'icona per effettuare l'accesso:

Logo WordPress.com

Stai commentando usando il tuo account WordPress.com. Chiudi sessione / Modifica )

Foto Twitter

Stai commentando usando il tuo account Twitter. Chiudi sessione / Modifica )

Foto di Facebook

Stai commentando usando il tuo account Facebook. Chiudi sessione / Modifica )

Google+ photo

Stai commentando usando il tuo account Google+. Chiudi sessione / Modifica )

Connessione a %s...